iWoman.pl iWoman.pl

przejdź do listy blogów przejdź do serwisu

LogowanieRejestracja

Kreatywność w biznesie

Kiedy Ty zastanawiasz się czy może nie przejść na swoje, kolejny pomysłowy przedsiębiorca otwiera swój biznes. Wczasy odchudzające dla psów, perfumy o indywidualnie dobranym zapachu, dziecięce uniwersytety, sieć mobilnych kawiarni, opony samochodowe sprzedawane przez internet, to tylko niektóre przykłady. Ktoś znów uruchomił swoją kreatywność, aby stworzyć coś unikalnego. A Ty? Kiedy otwierasz coś własnego?

Kreatywność. Wszyscy mniej więcej wiemy, czym ona jest. Choć w literaturze można znaleźć wiele jej definicji, mnie osobiście najbardziej odpowiada następująca:

„Twórcza, kreatywna reakcja polega na przemienianiu złych rzeczy w dobre a problemów w możliwości. Wolność do poszukiwania i popełniania błędów to najbardziej sprzyjające otoczenie dla twórczości.”

Czy dobry pomysł wystarczy, aby wystartować i odnieść sukces na rynku? Nie, potrzeba dużo więcej. Musisz stale przełamywać schematy. I musisz być pierwszy. Stale pierwszy. Dziś kiedy trudno jest pozostać jedynym w dochodowej niszy, warto przynajmniej zająć najlepsze miejsce i przyzwyczaić klientów do siebie, zanim inni skopiują nasz pomysł. Konstruując biznesowy model, tę maszynkę do zarabiania pieniędzy, musisz oprzeć się pokusie kroczenia wydeptanymi ścieżkami. Dlaczego? Ponieważ panuje na nich straszny tłok. Kiedy inni się przepychają - Ty stwórz biznes pod jakimś względem wyjątkowy i w swojej kategorii najlepszy.

Autorzy światowego bestsellera: Strategia Błękitnego Oceanu W. Chan Kim i Renée Mauborgne swoją książką zainspirowali wielu do szukania nowych dróg i do innego myślenia o biznesie: „Strategia błękitnego oceanu rzuca firmom wyzwanie by stawiły czoło krwawemu, czerwonemu oceanowi zajadłej konkurencji, tworząc wolną przestrzeń rynkową, na której konkurencja się nie liczy. Zamiast dzielić się istniejącym - i nierzadko kurczącym się - popytem i porównywać się z konkurencją, strategia błękitnego oceanu odwołuje się do zwiększania popytu i odcinania się od konkurencji”

Aby pozostawić konkurencję daleko w tyle tworząc innowacyjne produkty i usługi, potrzebujesz umiejętności kreatywnego myślenia. I to nie tylko na etapie tworzenia samego modelu biznesu, kreowania wizerunku firmy, przygotowywania oferty produktowej, ale także później, kiedy nieuchronnie na Twojej drodze pojawiają się pierwsze przeszkody.

Jako dzieci jesteśmy niezwykle kreatywni, dociekliwi, zadajemy mnóstwo niebanalnych pytań, poszukujemy niestandardowych rozwiązań, tworzymy innowacje każdego dnia. Z wiekiem jesteśmy stopniowo zniechęcani do kreatywnych zachowań, a nasza pomysłowość nierzadko zaczyna budzić w dorosłych niechęć i dezaprobatę. Nasze idee, nietypowe spostrzeżenia, sądy, pomysły i ciekawość świata często spotykają się z bezpardonową krytyką. Tradycyjna edukacja i wychowanie szybko uczą nas, że na każde niemal pytanie istnieje tylko jedna prawidłowa odpowiedź.

Jest jeden ustalony porządek, jeden przepis na to jak mamy myśleć i zachowywać się w każdej sytuacji. Z chwilą rozpoczęcia szkolnej edukacji dyscyplina i posłuszeństwo dziecka stają się najważniejsze. Wraz z nią wysoko notowana jest bezbłędność wykonania przez nie każdego zadania, w sposób raz odgórnie wyuczony. To skutecznie oducza intelektualnych, twórczych poszukiwań, zadawania pytań, traktowania porażek tylko jako chwilowych niepowodzeń i budowania w sobie jakiekolwiek tolerancji na błędy. Tymczasem tolerancja pomyłek, a nawet umiejętność cieszenia się nimi i obracania ich na swoją korzyść jest niezbędna dla zachowania umiejętności twórczego myślenia. Wystarczy choćby przez chwilę zastanowić się nad tym, jak wiele wynalazków i udoskonaleń zostało stworzonych właśnie dzięki temu, że ktoś zrobił coś źle, nie tak jak chciał, nie tak jak zaplanował… Kilka znanych przykładów to spowodowane błędem w recepturze kleju „wynalezienie” karteczek samoprzylepnych, zaprojektowanie kostki Rubika, wprowadzenie kodu kreskowego, odkrycie penicyliny, odkrycie Ameryki przez Kolumba czy też chociażby przypadkowo dokonane przez Becquerel’a odkrycie zjawiska promieniotwórczości (na którym to zjawiskiem, z takim sukcesem, kontynuowała dalsze prace Maria Skłodowska-Curie). Niestety często nasz wewnętrzny głos, ten „wewnętrzny krytyk”, który stale przypomina nam o możliwości poniesienia porażki oraz wyniesione z domu i ze szkoły przekonanie, że absolutnie nie wolno popełnić żadnego błędu, całkowicie blokuje nasze siły twórcze.

Dla dokonania się procesu kreatywnego myślenia oczywiście niezwykle ważna jest umiejętność przełamywania schematów, zakładanie licznych, różnorodnych możliwości rozwiązania danego problemu, patrzenie na zagadnienie z wielu punktów widzenia, ale jeszcze ważniejsza w tym wszystkim wydaje się zdolność do niezrażania się pierwszym niepowodzeniem, postrzegania problemu jako szansy, konstruowanie i kontynuowanie poszukiwań pomimo tego, że „chwilowo się nie udaje”. Otwartym pozostawiam zagadnienie czy współczesna edukacja czy to na poziomie podstawowym, czy też uniwersyteckim, w jakikolwiek sposób sprzyja nam w trenowaniu powyższych postaw i kompetencji.

Warto dodać, że kreatywność to nie tylko umiejętność rozwiązywania problemów już istniejących, ale także, a może przede wszystkim, umiejętność znajdowania nowych. W książce Jostein Gaarder „Hej! Czy jest tu kto?” Mika, jeden z bohaterów tej niezwykłej, mistycznej wręcz, opowieści, mówi: „Tam skąd pochodzę kłaniamy się zawsze, kiedy ktoś zada ciekawe pytanie. (…) A im głębsze pytanie, tym głębszy jest także ukłon. (…) Odpowiedzi nigdy nie należy się kłaniać. Nawet, jeśli wydaje się mądra, to i tak nie należy tego robić. (…) Nigdy nie należy chylić głowy przed odpowiedzią. Odpowiedź jest zawsze częścią drogi, którą masz już za sobą. Tylko pytanie może wskazać drogę naprzód.”

Jeśli popatrzymy na sukcesy firm-gigantów, o których jeszcze kilkanaście lat temu nikt nie słyszał, a dziś bez nich nie jesteśmy w stanie wyobrazić sobie naszej codzienności, takich jak Google czy Facebook, to widzimy wyraźnie, że nie tylko wiedza, ale również (a może przede wszystkim) kreatywność przyczyniła się do ich spektakularnego sukcesu. To wiedza i kreatywność są motorem wzrostu gospodarczego we współczesnym świecie.

Twórcza energia musi stać się celem każdej firmy, wielkiej czy małej, ponieważ jedyną drogą do podwyższenia jej wartości jest stałe wprowadzanie innowacji, tak aby pod względem jakiejś istotnej dla klienta cechy, przynajmniej przez jakiś czas, być na rynku kimś unikalnym. A ponieważ zawsze istnieje jakiś lepszy sposób osiągnięcia danego celu, prowadzanie biznesu to wieczny wyścig z innymi, a przede wszystkim, z samym sobą. Jak dobrze jesteś do niego przygotowany?

Komentarze (1)
Wesołych Świąt Wizerunek firmy