iWoman.pl iWoman.pl

przejdź do listy blogów przejdź do serwisu

LogowanieRejestracja

Wizerunek firmy

Być może jesteś zdecydowana/zdecydowany założyć własną działalność gospodarczą i masz pomysł na dochodowy biznes, zanim jednak pobiegniesz rejestrować firmę, musisz dobrze przemyśleć kilka kwestii. Jedną z nich jest wizerunek Twojej firmy, jaki będziesz chciała/chciał zbudować w oczach Twoich klientów, kontrahentów i konkurentów (w otoczeniu firmy).

Jednym z elementów budowania profesjonalnego obrazu Twojego biznesu będzie nazwa firmy. Pamiętaj, że musisz ją podać nie później niż przy rejestracji działalności gospodarczej. Wcześniej jednak warto sprawdzić czy wymarzona domena internetowa zawierająca nazwę firmy jest dostępna. Jeśli tak lepiej zarezerwować ją jeszcze przed rejestracją przedsiębiorstwa.

Wielkie firmy przeznaczają ogrom środków na budowanie pozytywnego wizerunku. Jeśli Twoja firma dopiero startuje, a Ty nie masz jak na razie wielkiego budżetu, z powodzeniem możesz opracować wizerunek swojego biznesu w własnym zakresie, z niewielką tylko pomocą specjalistów. Arystoteles powiedział: „Rzeczy, których musimy nauczyć się zanim je wykonamy, uczymy się czyniąc je”. Ważne jest aby opracowana wizja Twojej firmy pozytywnie wyróżniła Cię na tle konkurencji. Komunikacja przedsiębiorstwa z potencjalnymi klientami rozpoczyna się już na poziomie niewerbalnym, dlatego Twój wizerunek musi być oryginalny, przejrzysty i spójny. To czy jest on profesjonalny czy też nie znacząco wpłynie na decyzje o zakupie Twoich produktów i usług.

Wizerunek to nie tylko identyfikacja wizualna przedsiębiorstwa, ale znacznie więcej. Wizerunek to niezbędny element kompleksowej komunikacji firmy z otoczeniem mający na celu konstruowanie pozytywnego obrazu Twojego biznesu (rynkowej tożsamości firmy) oraz pozytywne wyróżnienie firmy z otoczenia (rozpoznawalność) w celu pozyskiwania sympatyków w otoczeniu firmy, przede wszystkim wśród potencjalnych klientów. Profesjonalny wizerunek firmy tworzy swoistą gwarancję jakości za którą klient gotów jest dodatkowo zapłacić.

Można powiedzieć, że na wizerunek firmy składają się między innymi:

- Nazwa firmy,
- Logo,
- Slogan reklamowy,
- Papier firmowy, wizytówki, ulotki, długopisy, naklejki itp.
- Ekspozycja i wystrój biura lub sklepu,
- Strona internetowa (zarówno wygląd jak i treść jak i jej wypozycjonowanie),
- Pracownicy (wygląd, zachowanie, przyjęte standardy obsługi),
- Misja i szeroko pojęta kultura firmy,
- Reputacja (wiarygodność, opinie klientów i kontrahentów, a nawet to jak postrzega nas konkurencja),
- Działania PR (w tym angażowanie się w akcje charytatywne),
- Działania promocyjno-reklamowe.

Logo, wizytówki, stroje pracowników, wystrój wnętrz, papier firmowy, strona internetowa - te ważne elementy powinna łączyć wspólna koncepcja graficzna i kolorystyka. Informacje prasowe, artykuły inspirowane, wywiady - pozbawiają firmę anonimowości, pozwalają zaistnieć w świadomości potencjalnych klientów, pokazać wartości, którymi kieruje się firma, podkreślić jej wyjątkowość. Udział w akcjach charytatywnych czy proekologicznych budują dobry klimat wokół przedsiębiorstwa. Sponsoring, mecenat, udział w targach, organizowanie imprez i pokazów, których charakter odpowiada wizerunkowi firmy dają szansę na pozytywne wyróżnienie się na tle konkurencji. Ważne jest aby wszelkie działania reklamowo-promocyjne i PR nie miały charakteru przypadkowego, ale prowadzone były w sposób zharmonizowany, planowy, etyczny i wynikający ze spójnej strategii budowania tożsamości Twojej firmy.

Wizerunek firmy można podzielić na:
- zwykły, który zależy od tego jak firma faktycznie jest postrzegana przez otoczenie,
- docelowy – jak firma chciałaby być postrzegana przez otoczenie,
- lustrzany – jak firma jest postrzegana przez swoje kierownictwo i pracowników,
- optymalny – jaki pozytywny wizerunek, jak najbliższy docelowemu, można kształtować poprzez świadome działania marketingowe i PR.

Analiza poszczególnych aspektów wizerunku pozwala znaleźć obszary, które wymagają udoskonalenia oraz lepiej zaplanować działania promocyjno-reklamowe oraz PR.

Pozytywny wizerunek firmy zapewnia społeczne zaufanie, tworzy dobre relacje z otoczeniem, stając się podstawą kreowania przewagi konkurencyjnej, dzięki której firma zyskuje sympatyków:  klienci lepiej oceniają firmę na tle konkurencji i stają się wobec niej lojalni. To dodatnio wpływa na  stabilność rynkową firmy i zmniejsza ryzyko prowadzenia biznesu. Dobrze opracowany i spójny wizerunek pozwala korzystnie wyróżnić firmę na rynku. Żeby jednak zbudować rozpoznawalność firmy wszelkie działania muszą być prowadzone w sposób przemyślany i kompleksowy.

Profesjonalny wizerunek Twojej firmy jest jednym z elementów Twojej biznesowej strategii, pamiętaj jednak, że kluczem do sukcesu jest przede wszystkim wyjątkowy produkt, a zatem jak radzi guru nowoczesnego marketingu Seth Godin w swojej książce „Teraz małe jest wielkie”: „Stwórz coś co warto stworzyć. Sprzedaj coś o czym warto rozmawiać. Uwierz w to co robisz, ponieważ być może będziesz musiał wierzyć przez dłuższy czas, zanim Twoje przedsięwzięcie przyjmie się na rynku. Nie słuchaj ludzi, którzy wyrażają pierwsze opinie. Nie podawaj się. Przynajmniej przez chwilę”.

Komentarze (0)
Kreatywność w biznesie 10 tysięcy godzin